Grenzen verleggen, cultuur snuiven en genieten! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu Grenzen verleggen, cultuur snuiven en genieten! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu

Grenzen verleggen, cultuur snuiven en genieten!

Blijf op de hoogte en volg Liselotte

22 Oktober 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hoi lieverds! Ik heb weer even een momentje gevonden om jullie te updaten..
Ik kan jullie vertellen dat mijn bucket list aka to-do list een stukje kleiner is geworden na de afgelopen twee weken!

Ook ben ik voor het eerst echt goed uit geweest in Jakarta! We gingen naar club X2. Ze maken hier van een avondje stappen wel een hele high-class gelegenheid. Er hangt een hele waslijst aan eisen bij de ingang waarop staat wat je wel en niet aan mag. Als je niet aan de dresscode voldoet dan kom je ook echt niet binnen. Wel hebben ze dan nog de optie voor je open staan om bijvoorbeeld een overhemd (voor de mannen) te huren. Heel bizar haha! Ik wist al wel dat het een vereiste was om high heels te dragen in een club maar ja, die dingen nemen zoveel plaats in je koffer in dat ik ze maar thuis had gelaten. Ik moest daarom nog 10 minuten voor sluitingstijd van de winkels een paar scoren en dat is gelukt ( ze zijn nog leuk ook!) Waar ik nog meer versteld van stond tijdens het avondje uit was het feit dat je bij entree geen drankje kreeg maar twee pakjes sigaretten ( waar sommige mensen ontzettend gelukkig van kunnen worden maar waar ik natuurlijk helemaal niks aan heb!) Het is ook echt de omgekeerde wereld hier af en toe! Het was verder wel een heerlijke avond met goeie muziek en waar eindelijk iedereen eens lekker op de dansvloer stond los te gaan (ook de indo’s).

In het weekend zijn we er even tussenuit geknepen om wat dingetjes te bezoeken in Bandung. Ik was er al een keertje eerder geweest maar dat was maar voor 1 dagje en er is genoeg te zien! Een dag hebben we gechilld bij een alles-erop-en-er-aan villa. Nu hadden we natuurlijk eindelijk een keer een keuken in ons bezit dus hebben we voor het eerst eens lekker kunnen kokerrellen. Oh jongens, wat mis ik dat! Het was wel een ratjetoe pasta geworden want alle producten die je in NL in je pasta doet zijn allemaal heel vanzelfsprekend maar hier hadden we al moeite met het vinden van tomaten, gehakt en andere basic ingrediënten, en dat in een supermarkt.. Toen we eenmaal onze creativiteit er op los lieten hebben we wel wat kunnen vinden en hebben we bij een straat kraam nog de nodige groente op de kop getikt wat toch wel zorgde voor een lekker pastaatje, al zeg ik het zelf! Op dag 2 gingen we naar een Safari park en daar kwam mijn droom uit! Eindelijk heb ik een keer een oerang-oetang baby aapje vast kunnen houden. Ik heb zo gelachen om dat beest, net een klein kind! Na honderd foto’s gemaakt te hebben omdat hij ZO lief was, hebben we ook nog de rest van het park bekeken. We gingen met de auto van onze taxi driver een ‘Safari tour’ doen. Sommige beesten kon je voeren, anderen staken hun koppies nieuwsgierig door het raam, erg leuk! Dit alles had wel meer wat weg van een dierentuin dan van een Safari maar toch de moeite waard om een keer te doen!

Afgelopen week vloog al helemaal om! We waren elke avond na de colleges wel druk met dingen regelen voor de trip naar Yogyakarta! Uiteindelijk hebben we een heel eenvoudig en goedkoop hotelletje geboekt en een goede vlucht gevonden.
Vrijdag ochtend waren we dus klaar om heel vroeg te vertrekken! Daar stonden we dan om 06:00 op het vliegveld en nee het was niet rustig, het leek wel weer of heel Jakarta had bedacht om naar Yoygakarta te gaan op dit tijdstip! Halleluja. Het was overigens maar een vlucht van 50 minuten dus het was meer een kwestie van opstijgen en weer landen. We waren dus al heel vroeg in Yogyakarta en hadden nog een hele dag voor ons. Toch besloten we om rustig aan te doen omdat de aankomende nacht de Mount Merapi beklimmen op het programma stond voor ons!
Verder was de eerste indruk van Yogya super leuk! Overal zie je backpackers en de lokale bevolking kijkt niet zo zo gek naar je op zoals in Jakarta af en toe wel het geval is. Ze zijn duidelijk wat meer gewend aan toeristen. Verder waren er overal leuke eettentjes waar je gezellig kan zitten, dat mis ik ook wel heel erg in Jakarta!
’s Middags hebben we geluncht en kwam Reza onze tour guide langs, om de toch naar de Mount Merapi te bespreken. Reza was echt zo’n jonge hippe rasta achtige vent. Hij maakte meteen al allemaal grapjes en kon een klein beetje Nederlands dus dat zorgde wel voor hilarische momenten.

’s Avonds om 22:00 werden we opgehaald. Na twee uur stapte we uit en voelde we toch wel dat we al een beetje in de bergen waren want het was er een stuk frisser! Ik gok zo’n 17 graden. Een behoorlijk verschil als je elke dag een temperatuur van 32 graden gewend bent!
We kregen thee en mochten even uitrusten voor de tocht die ons te wachten stond. Om 01:00 vertrokken we samen met zo’n 30 andere mensen en een paar gidsen. Na een halfuur vroeg ik mezelf al af waar ik in godsnaam aan begonnen was. Het was alleen maar klimmen en dat voelde ik wel in mijn benen!
Na een uur hadden we even ons eerste rustpuntje. Dit deden we elk uur wel even en dat was ook wel nodig want de tocht was misschien zwaar maar ’s nachts is je lichaam al helemaal niet gewend om dit soort inspanningen te verrichten. Volgends de Lonely Planet ‘hoeven klimmers niet top fit te zijn om de Merapi vulkaan te kunnen beklimmen’ maar ik kan je vertellen, je moet je wel een weg banen door een pad van 30 cm, jezelf aan planten omhoog tillen om verder te kunnen en via losliggende, glibberige stenen het laatste stuk heelhuids doorkomen. Het voelde aardig als ‘living on the edge’. Maar na vier uur klimmen stonden we dan aan de top! De zonsopgang begon en daarbij moet je jezelf een donkere hemel voorstellen die langzaam helemaal rood wordt. Toen ik dat zag was ik die barre tocht even helemaal vergeten!
Na een uur genieten van het uitzicht bedachten we dat we natuurlijk diezelfde tocht ook weer moesten bewandelen om beneden te komen. Dit was misschien nog wel erger dan de heen weg waarbij je nog iets hebt om naar uit te kijken. Na 3 uur aan glij- en valpartijen kwamen we om 08:30 bij de voet van de vulkaan, volledig gesloopt maar ook voldaan!
We waren na de tocht zaterdag ochtend om 12:00 weer in Yogyakarta en toen hebben we vooral wat slaap ingehaald van onze gemiste nacht. De volgende dag werden we weer opgehaald om 08:30 door Reza en zijn we wezen cave tuben!! Je gaat dan met zo’n rubberen band over rivieren en door grotten heen. Niet erg intensief en dus een perfecte activiteit na de inspanning van de dag ervoor! Daarna zijn we nog naar een afgelegen strandje gereden met onwijs hoge golven. ’s Avonds zijn we niet te laat gaan slapen omdat we maandag om 03:30 alweer werden opgehaald om de zonsopkomst te kunnen bewonderen bij de Borobudur (de grootste boeddhistische tempel ter wereld). Dit was prachtig! Verder hebben we nog de Pramabanan bezocht, dit zijn wel de twee meest bekende tempels van yogya en evengoed hoogtepunten van Java! Ze zijn zo groot en indrukwekkend, heel gaaf om ze nu dan eindelijk een keer met eigen ogen te kunnen zien!

Maandag avond waren we weer terug in Jakarta. Het is ongelofelijk, ik heb zoveel gezien en gedaan in een weekend en als nog leken 24 uren in een dag te weinig!
Ik hoop dat ik jullie weer een beetje heb bijgepraat. Ik vind het wel gek dat ik hier helemaal geen idee heb van “herfst”. Het is oktober en het voelt alsof ik nog in de zomer leef! Ik werd hier vanmiddag wel even op gewezen toen ik de shopping mall inliep en de kerstbomen en kerst versiering al klaar zag liggen in de winkels (ja nu al). Toen realiseerde ik me dat ik zoveel mogelijk moet genieten en dat de tijd zeker niet stil zal blijven staan. Veel liefs!

  • 24 Oktober 2014 - 20:11

    Robin:

    Hey Lispelt!

    Tof om al je verslagen te lezen. Je foto's zien er ook allemaal geweldig uit :) Kan me voorstellen dat je heimwee gaat hebben als je weer terug bent op Steunzool. Geniet ervan, en tot snel chick!

    Liefs xx

  • 31 Oktober 2014 - 15:24

    Tonny Hooghiemstra:

    Je verslag vorige week al gelezen.
    Maar mijn reactie is misgegaan.
    Geweldig Liselotte dat jullie zoveel ondernemen.
    Veel succes met alles, geniet ervan.
    Liefs oma Hooghiemstra.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Liselotte

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 6465

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 23 Januari 2017

Stage in Kuala Lumpur

14 September 2014 - 14 Februari 2015

Minor in Jakarta

Landen bezocht: