Terug van weggeweest - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest

Blijf op de hoogte en volg Liselotte

20 November 2014 | Indonesië, Jogjakarta

Hier bedoel ik zeker niet mee dat ik mij weer bevind op Nederlandse bodem (8 graden? Brrrrr ik ben er blij van). Onderhand is het 20 november, een maand heb ik jullie in stilte laten afwachten. Dus hier is ie dan, mijn nieuwe blog! Geniet!
Zoals jullie al wel kunnen merken beginnen mijn schrijf skills en beetje te verwateren… Ik had ontzettend goede voornemens aan het begin, elke twee weken zou ik even een up to date bericht maken om te vertellen over hoe ik het hier heb! Maar toen keek ik vandaag in mijn agenda en zag ik dat we al weer in eind november zitten.. Voor jullie de maand van het trekken van lootjes, het begin van een bitter koude winter die voor de deur staat, handschoenen en sjaals die uit de kast moeten worden getrokken, de maand van het je vol stoppen met pepernoten en er op 5 december hélemaal genoeg van hebben. Verder de maand van plannen voor kerst die in de agenda worden gezet en de maand van het verzinnen naar wat voor leuk feestje je zal gaan met oud & nieuw want dat is al BIJNA. Ja ja… Voor mij is dit de maand van het plannen op welk zonovergoten deel in Indonesië ik mij zal bevinden met kerst. Het wordt dit jaar toch echt een kerst met 30 graden (inclusief vriendje!). In mijn bikini aan een strand liggen op 25 december.. De kerst primeur van mijn leven! En een hele leuke gok ik! Verder gaat al het Sinterklaas gedoe totaal langs mij heen (ondanks het feit dat ik truffel pepernoten en alle Sinterklaas lekkernij wel enorm mis). Wie weet ben ook ik dit jaar zoet genoeg geweest en zal Sinterklaas mij nog komen vertroetelen in Jakarta. Ik zat er bijna aan te denken om mijn schoen ook maar even te zetten!
Verder denk ik af en toe nog steeds dat jullie ook nog in shorts, jurkjes en sandaaltjes door Nederland heen huppelen maar dat is natuurlijk een enorme illusie.
Anyway, ik zal eens vertellen over mijn afgelopen tijd, het gene waar jullie daadwerkelijk mijn blog voor lezen!
Ik heb een hele uiteenlopende maand gehad. Tot het maken van reisjes (je doet toch niks ander daar?) tot aan het bikkelen (op z’n Indonesisch) voor de studie. Te beginnen bij Sumatra! Eind oktober vlogen we ’s avonds met zijn viertjes (de Dutchies) naar Sumatra. Ik was ontzettend nieuwsgierig. Een aantal Internationals hier op de campus hadden al een bezoekje gebracht aan dit geweldige eiland en aan de foto’s te zien beloofde het weer een fantastische trip te worden! Na een kleine 3 uur vliegen waren we geland in Medan, de grootste stad van Sumatra. Vanaf het vliegveld hebben we de taxi gepakt naar ons hotelletje en zijn vervolgens eigenlijk meteen gaan slapen omdat het al weer midden nacht was.
De volgende morgen zijn we met een Becek, het meest bekende vervoersmiddel in Indonesië, een soort traditionele motor taxi (een hilarisch vervoersmiddel) naar een soort van reis bureau gebracht. Daar hielp een man ons met het plannen van onze reis door Sumatra.
Al snel hadden we onze reis rond en gingen we met onze driver opweg naar Parapat. Het was een reis van ongeveer 5 uur. Eenmaal aangekomen in Parapat konden we de boot pakken naar Tuk Tuk Island. Dit eiland bevindt zich midden in het krater meer Lake Toba. Lake Toba is het grootste meer van Sumatra en het is ook nog eens een van de hoogstgelegen en diepste meren ter wereld heb ik mij laten inlezen!
Tuk Tuk Island is een klein toeristisch dorpje. We hebben daar 2 nachtjes overnacht in een hotelletje met uitzicht op het Lake Toba meer, erg mooi!!
Bij aankomst hebben we onze spullen in de kamers gegooid en zijn daarna eigenlijk meteen een restaurantje gaan zoeken want het was al weer etenstijd! Toen we eenmaal wat hadden gevonden begon de tropische bui met bakken uit de lucht te komen. Zo ontzettend veel regen in zo’n korte tijd, ik keek mijn ogen uit! We hebben ons laten vertellen dat elke avond in Sumatra tropische buien zouden vallen. Dat verklaarde ook waarom de omgeving zo ontzettend groen en fris was!
Op dag twee hebben we eerst ergens lekker ontbeten. We waren de enige gasten in het restaurantje en het was echt te merken dat ons eten met heel veel liefde vers werd bereid. Je kon zien dat de gastvrouw druk in de keuken bezig was met het bereiden van een heerlijk ontbijtje. Erg leuk! We hadden het idee om deze dag een scootertje te huren. Na wat informeren bij het gastvrouwtje bleek dat zij zelf ook scooters verhuurde. Helaas had ze er maar 2 maar dat was geen enkel probleem want ze liep even een seconde naar de buurvrouw en binnen no time had ze 4 scooters geregeld voor ons! Na een kleine scooter instructie, die ik wel nodig had aangezien ik nog nooit van mijn leven op zo’n ding gezeten had, konden we vertrekken! Zonder rijbewijs op zak… alles is mogelijk op Tuk Tuk eiland haha!
Twee uur lang reden we door ruig gebied, heuvel op, heuvel af. Het gaf ons een prachtig beeld van de omgeving! Ook waren nog even gestopt bij een leuk martkje.
Daarna gingen we weer de scooter op en de andere kant van het eiland verkennen. Dit was een redelijk onbegaanbare weg met veel waterplassen van de tropische regenbui van avond ervoor en verder zaten er een hoop gaten in de weg. Je kunt het dus al wel raden, toen ging het mis. Ik reed de helling op maar moest daar noodgedwongen stoppen waardoor ik heel ongemakkelijk op de helling van de berg stond met mijn scooter. Ik kon mijn scooter niet meer in de goede richting draaien waardoor ik had bedacht om naast mijn scooter te gaan staan om hem de goede richting op te duwen. Maar toen gaf ik per ongeluk gas…. Dus toen ging mijn scooter met een redelijke snelheid zonder mij er op de berm in. Hij was niet ‘totaloss’ maar je kon wel waarnemen dat de scooter meer kapot dan heel was. Op dat moment totaal geen leuke ervaring haha, maar nu kan ik er wel weer om lachen. Gelukkig was er een heel lief Indonesisch stelletje die mij wilde helpen. Ik durfde de scooter niet meer te berijden dus ik ben achterop gesprongen bij de Indonesische vrouw. We zijn teruggereden naar het scooter verhuurpunt. Het vrouwtje van het verhuur zag meteen wat er mis was en gaf mij een blik dat er niks aan de hand was. Ik moest enkel omgerekend zo’n 20 euro betalen en alles was geregeld! Toen zijn we maar gestopt met onze scootertour en hebben we onze laatste avond in een restaurantje doorgebracht.
’s Ochtends om 08:00 verlieten we Tuk Tuk. Eenmaal weer aangekomen in Parapat stond onze zelfde taxi driver weer op ons te wachten. Er stond ons een rit van zo’n 10 uur te wachten.. Best wel bizar, in Europa rijdt je in dezelfde tijd van Nederland naar het zuiden van Europa. Wel zijn we tijdens deze rit een aantal keer gestopt om onder andere tempels en een mooie waterval te bezichtigen!
Eenmaal in de avond bereikte we dan eindelijk Bukit Lawang. Het was letterlijk helemaal donker hier, in de zin van dat er geen licht was. We informeerde waarom dit was en toen legde de vrouw van ons verblijf uit dat ze dit deden uit protesten tegen de overheid omdat de overheid de elektriciteit kosten telkens ontzettend verhoogd. We hadden toen bij kaarslicht een biertje gedronken en een maaltijd gegeten. Het begon daarna erg gezellig te worden. Wat locals gingen bij elkaar zitten met een gitaartje en wat andere muziek instrumenten. Wij werden uitgenodigd om er ook bij te komen en dit liep uit in een hele gezellig avond! Trommelen, ‘no woman no cry’ zingen en biertjes drinken, fantastisch!
De volgende morgen gingen we met een gids de jungle in opzoek naar wilde oerang oetangs. Erg bijzonder! Eerst troffen we vooral thomas monkeys aan, onwijs grappige aapjes met een enorm lange staart. Daar was ik al van onder de indruk. Een maal wat verder de jungle in zagen we ze dan echt de oerang oetangs in het wild. Zo mooi en zo bijzonder… Er schijnen er nog maar zo’n 1700 te zijn in heel Indonesië dus het was best wel een eer dat we ze ook daadwerkelijk gespot hebben! Verder kregen we van onze gidsen tijdens de wandeltocht verse ananas en banaantjes. Ook hebben we mango en rubber bomen gezien en ga zo maar door.. Na een tocht van zo’n 4 uur zijn we met een rubberen band over het meer terug gegaan naar ons verblijf. Een soort van raft idee maar dan anders. Het regende toen erg hard en we waren kledder nat toen we terug waren maar het was een ontzettend gave tocht!
Maandags zijn we ‘s ochtends in alle vroegte weer terug gegaan naar Jakarta, Hier stonden wat serieuze weken te wachten aangezien we mid-exams hadden. Een periode van deadlines, verslagen inleveren etc. Daarom ben ik de afgelopen tijd hier op de campus gebleven. We hebben toen nog een stel Australiërs ontmoet die hier maar 3 weken verbleven voor hun internship. Leuke gasten waar we vooral mee uit zijn geweest en die mij een hoop Australische woorden hebben bijgebracht zoals frothies (biertjes).
Verder is het hier nu al weer het einde van de middag en ben ik aan het genieten van mijn vrije tijd, we hebben nu als ware 1,5 week geen studie omdat onze mid-exams voorbij zijn. Dus dat is heerlijk, los van het feit dat ik het hier al überhaupt niet zo zwaar heb natuurlijk! Zaterdag ga ik naar Kuala Lumpur in Maleisië. De welbekende twin-towers bezichtigen en nog een hoop meer. Ik heb er weer zin in!! Veel liefs en doe Sint de groeten van me!

  • 21 November 2014 - 15:03

    Oma Hooghiemstra:

    Hoi Liselotte,
    Je verslag weer met veel aandacht gelezen.
    Je kunt wel correspondent van een reisbureau worden.
    Wat zien en beleven jullie veel,erg gezellig allemaal.
    Dit is een avontuur dat je,je leven niet meer vergeet.
    Lieve meid geniet er van en ook succes met je studie.
    Lieve groetjes Opa & oma Hooghiemstra.

  • 03 December 2014 - 18:10

    Yarha :

    Hoi Liselotte!
    Ik vind het zo leuk om jou verhalen te lezen!
    Ik ben nu mijn minor aan het plannen voor aankomend schooljaar en ik wil ook graag naar Indonesië!
    Het is echt fijn om te lezen dat je het zo ontzetten naar je zin hebt en wat er allemaal te doen is!
    Wat voor minor doe je nu precies en waarzo?
    Heel veel plezier en geniet ervan!

    Groetjes, Yarha

  • 07 December 2014 - 06:19

    Liselotte:

    Hoi Yarha!
    Wat leuk! Zit je op ook het Saxion? Ik volg een Minor Fashion hier in Jakarta. Daarnaast reis ik zoveel mogelijk op alle vrije momenten tijdens deze periode! Het is zo gaaf en ik zal het ook vast en zeker aanraden ook te doen!
    Succes ermee :-)
    Xx

  • 26 December 2014 - 14:54

    T.Hooghiemstra:

    Dag Liselotte,
    Gister was het Kerstmis
    Opa en ik willen je van harte een warme Kerst toewensen.
    Een hele andere kerst vier je nu met je vriend, dan in Nederland.
    Prachtig toch dat jullie dat op een andere manier mogen meemaken.
    Wij hebben het bij je ouders erg gezellig gehad.
    Veel liefs van ons O/pa en O/ma Hooghiemstra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jogjakarta

Liselotte

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 296
Totaal aantal bezoekers 6458

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 23 Januari 2017

Stage in Kuala Lumpur

14 September 2014 - 14 Februari 2015

Minor in Jakarta

Landen bezocht: