Oost, west, Indonesië the best! - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu Oost, west, Indonesië the best! - Reisverslag uit Jakarta Pusat, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu

Oost, west, Indonesië the best!

Blijf op de hoogte en volg Liselotte

05 Januari 2015 | Indonesië, Jakarta Pusat

Lieve allemaal! En toen was het al weer januari. Iedereen zijn favoriete maand (NOT). De kerstboom die zijn plicht weer heeft voldaan en het huis uit wordt gebonjourd, de top 2000 die helaas weer is afgelopen, de straat verlichting die weer in dozen wordt opgeborgen en iedereen die zijn buik nog vol heeft van de december (vr)eet maand. Januari dus. Gelukkig sla ik hem dit jaar even over in Nederland!

Ik hoop dat jullie allemaal een fijne jaarwisseling hebben gehad. Ik in ieder geval wel! Wel in het gezelschap van een gi-gan-ti-sche tropische regenbui en natuurlijk mijn leuke vriendje! Wel zonder die lekkere oliebollen. Oh wat heb ik die gemist! Maar dat mocht de pret niet drukken. Het was een gekke ervaring om het jaar 7 uur eerder in te luiden. Verder was kerst op het strand ook een primeur. Het geeft echt een zomerse vakantie sfeer waardoor je het kerst gevoel heel anders ervaart maar het was zeker niet minder leuk!

Ah fijn. Er is dus al weer zo’n 1,5 maand voorbij gevlogen en ik heb nog een kleine 1,5 maand (ja nog maar 40 dagen!) te gaan voordat ik weer met beiden pootjes op de bodem van ons kikkerlandje sta. Brrrrr zal wennen worden maar daar denken we nog maar even niet aan! Alhoewel ik wel steeds meer zin begin te krijgen om iedereen weer te zien hoor. Begrijp me niet verkeerd :-)

Het is lastig om kort en bondig te vertellen hoe mijn afgelopen 1,5 maand is geweest. Er is zo veel gebeurd dat jullie gek zouden worden als ik dat allemaal tot in detail ga vertellen haha. Maar ik geef jullie een kleine impressie!

Te beginnen bij eind november. Onze mid-exams waren klaar en dus gingen we er weer eens lekker op uit. Wij hebben een visum waarmee je makkelijk Indonesië in en uit kan en we hadden daarom besloten om eens een kijkje te gaan nemen bij onze noordelijke buren in Maleisië! We vlogen naar Kuala Lumpur. Ik vond het gek om daar weer te zijn. De laatste keer dat ik daar op het vliegveld stond was tijdens mijn heenreis van Amsterdam naar Jakarta. Dan merk je toch dat je in dik 2,5 maand een hoop hebt geleerd en dat je alles anders ervaart dan toen ik nog met heel veel verwachtingen aan mijn avontuur moest beginnen.

Maar dat KL wel degelijk "fancy"is dat werd meteen bewezen! We stopten als eerst bij het KLC terrein, de plek waar de welbekende Petronas twin towers staan. Wat een gigantische torens zijn dat. Heel indrukwekkend om een keer met eigen ogen te kunnen zien.
We liepen wat rond daar, het was heerlijk om een keer door een soort van park te kunnen lopen, iets wat je in Jakarta niet zo centraal zou vinden. Mensen waren lekker aan het hardlopen, kinderen speelde wat en verder liepen er een hoop toeristen. Een hele levendige plek! Toen realiseerde ik me dat Maleisië toch al wel heel erg anders is dan Indonesië terwijl je misschien zou verwachten van niet. Ik moest gewoon even wennen aan de structuur die de stad te bieden had. Eindelijk een keer een metro in plaats van een taxi, makkelijk begaanbare wegen, stoepen en veel westerlingen op straat.
Op dat zelfde plein hebben we 's avonds wat gegeten terwijl er een soort gekleurde fontein show begon waarbij het water op het ritme van de muziek bewoog. Erg geinig en het voelde zelfs even alsof ik me in de Efteling bevond door de muziek die ze speelde haha.

De dag erna vlogen we naar Langkawi. Een eilandje gelegen in het noorden van Maleisië. Ik had nog nooit in zo'n mini vliegtuig gezeten. De vleugels zaten zeg maar boven het raam en je had twee rijen van twee stoelen aan beiden kanten. Op Langkawi hebben we vooral gerelaxed. Zoveel zon waren we niet meer gewend en dat hebben we geweten. We waren echt behoorlijk vebrand, tot aan de blaren aan toe. Zelfs in de schaduw verbrandde je nog flink. Dus factor 50 was in Bali mijn beste vriend. Verder had het eilandje een hoog hippie gehalte wat ik erg leuk vond. Er heerste een hele relaxte sfeer. We hadden om de hoek van ons hostel een leuk tentje zitten. Daar werkte ook alleen maar van die levensgenieters die het woord stress niet in hun woordenboek hebben staan. 's Avonds werd daar vaak wat muziek gemaakt en ons leek het wel leuk daar een avondje door te brengen. We mochten onze eigen drank meenemen want alleen je gezelschap vonden ze al gezellig genoeg. Zo grappig! Zou in Nederland nooit kunnen maar het valt ook niet echt te vergelijken natuurlijk.

We vlogen via KL terug naar Jakarta. Daar hebben we nog 1 dag een tussenstop gedaan en zijn toen nog even langs alle highlights van Kuala Lumpur gegaan. De volgende dag vlogen we terug. Dit liep niet zo soepel als verwacht want…. Ik had voor het eerst in mijn leven mijn vlucht gemist. Samenkomst van omstandigheden noem ik het maar, maar ik voelde me behoorlijk onnozel. Maar geen ramp, daar hebben we ook wel weer een oplossing voor gevonden. Een paar euro’s lichter en zo’n 7 uur later vlogen we alsnog terug naar Jakarta.

Ook kwam Sinterklaas nog voorbij in de afgelopen 6 weken en die heeft mij zeker niet vergeten!! Op de campus hebben we nog 'taste the world' gehad. Je moest met een groepje internationals van je eigen land een typerend gerecht uit je land koken en dat deed de rest dus ook. Dus we hadden een groepje uit Thailand, Maleisië, Korea, Duitsland, Engeland, België en wij uit Nederland die mee deden. We hebben van alles kunnen proeven maar wat Maleisië had gemaakt was toch wel m'n favoriet! Jammer dat ik de namen van de gerechten kwijt ben. Wij hadden door gebrek aan fatsoenlijke Nederlandse ingrediënten maar voor iets makkelijks gekozen dus werd het pannenkoeken bakken. Daarna hebben we nog Sinterklaas gevierd met de Nederlandse meiden. Sommige Indo's vroegen zich echt af wat we aan het doen waren. We deden namelijk een dobbelspel en aten pepernoten. Gekke gewaarwording voor ze, weer zo’n cultuur verschilletje, erg grappig.

En toen kon ik 3 weken geleden mijn lieve vriendje oppikken van het vliegveld! Het was te gek. Zo fijn om na 3 maanden weer een vertrouwd iemand om je heen te hebben. Het waren geweldige weken en we hebben zoveel moois gezien. Eerst hebben we natuurlijk even een sightseeing Jakarta gedaan. De dag erna zijn we naar Yogyakarta vertrokken met de trein. Daar zijn we twee nachten gebleven. Vervolgens met de trein naar Surabaya om de Bromo vulkaan te bewonderen en die dag erna naar Kawa Ijen, een krater helemaal in het oosten van Java. Vanaf daar konden we de boot naar Bali pakken en daar hebben we vooral lekker getourd over het eiland, gesnorkeld (ook met manta’s!) wat echt mega spannend was. Verder hebben we dolfijntjes gespot, tempels bekeken, massages gehad, in de zon gebakken en ga zo maar door! Een heerlijke kerst vakantie dus. En nu zit ik weer hier op Binus Square. De final exams komen er aan dus het is weer even studie-time! Maar over 3 daagjes kan ik mijn lieve ouders al weer ophalen van het vliegveld in Jakarta en kan ik ze weer heerlijk knuffelen na 4 maanden.

Ik heb dus nog 6 veelbelovende weken voor de boeg en ik ga nog even flink van dit once-in-a-life-time avontuur genieten! Mis jullie! XXX

  • 05 Januari 2015 - 14:17

    Robert Hooghiemstra:

    Hoi Liselotte, super om weer een mooi verhaal van je te lezen.! Je zou zo een boek kunnen schrijven (lekkere schrijfstijl). Je mist inderdaad niets aan het druilerige weertje in Nederland. Het klopt helemaal: de kerstboom gistermiddag afgetuigd en de tuin in gebonjourd). Veel plezier de komende weken met je ouders en doe ze de groeten.
    Robert

  • 06 Januari 2015 - 17:13

    Oma Hooghiemstra:

    Lieve Liselotte,
    Je verhaal weer met veel aandacht gelezen.
    Wat geniet je toch, je komt terug met een rugzak vol avondturen, geweldig.
    Geniet nog maar lekker v/d zon.
    De feestdagen zijn voorbij, nu begint het gewone leventje weer.
    Van harte een gelukkig nieuwjaar toegewenst.
    Fijn toch dat je ouders komen, veel gezelligheid met elkaar.
    Lieve meid, tot horens met een dikke tuut van je O/pa en O/ma Hooghiemstra.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Jakarta Pusat

Liselotte

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1372
Totaal aantal bezoekers 6466

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 23 Januari 2017

Stage in Kuala Lumpur

14 September 2014 - 14 Februari 2015

Minor in Jakarta

Landen bezocht: