Jakarta! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu Jakarta! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu

Jakarta!

Blijf op de hoogte en volg Liselotte

20 September 2014 | Indonesië, Batavia

De dagen vliegen! Nog even en ik zit al weer een week in Jakarta, city of big differences. Het is meer dan top hier! Maar ik zal eventjes mijn verhaal doen over de reis en de afgelopen dagen..

Daar stonden we dan zondag 14 september! Voor de douane gaf ik papa, mama, Jochem, Sebas, Joren en mijn lieve vriendinnetjes een laatste knuffel wat natuurlijk gepaard ging met een lach, een traan en een kus. Het was (eindelijk) tijd om te gaan! Voor 5 maanden naar Jakarta met 23 KG aan bagage, een heuse backpack en een hoop nieuwsgierigheid. Wat stond me te wachten?

Eenmaal de douane door viel er een hoop van me af. Nu kon ik niet meer terug, ik ging dit gewoon rocken! Na wat hebben rond gestruind in de tex-free shops was het tijd om naar de gate te gaan. Kim & Merle zijn twee meiden van mijn studie en zij hadden dezelfde vlucht geboekt. Dat was wel een fijn idee aangezien het een lange rit zal gaan worden! Eenmaal in de lucht heb ik lekker een filmpje gekeken, kreeg ik een hoop te eten en sliep ik wat. Een uurtje voor tijd werd ik wakker en zag ik op de flight-track dat we er bijna waren! De 12 uur durende vliegreis zat er dus al bijna weer op!
Toen we geland waren in Kuala Lumpur moesten we voor een halfuurtje het vliegtuig verlaten om vervolgens weer het zelfde vliegtuig in te gaan. Heel relaxed! Vanuit daar was het nog maar 1 uur en drie kwartier vliegen dus dat was een kort vluchtje na de afgelopen 12 uur! Tijdens de rit vanuit Kuala Lumpur zat ik naast een hele aardige Indonesische man die gezellig met me begon te kletsen. We kregen nog een kleine lunch geserveerd en voordat ik het wist stond ik op Indonesische bodem. Binnen 15 uur zomaar aan de andere kant van de wereld, een heel gek idee! Waar ik nog meer verbaasd over was, was het feit dat het al donker was om 18:30!

Snel gingen we door de paspoort controle heen, zochten we onze koffers en moesten we opzoek naar onze buddy’s (de pick-up service). Toen we naar buiten wandelde kwam de tropische hitte ons tegemoet en dit terwijl het gewoon al avond was. Eerste cultuur shock! Haha!

Even later zagen we onze buddy’s, een Indonesische jongen en twee Indonesische meiden en konden we dus vertrekken naar de campus. Tijdens de rit keek ik ook me ogen uit, het feit over de chaos hier werd meteen bevestigd! Het duurde een uur voordat we aan kwamen op Binus Square, mijn nieuwe woon “plekje” voor de komende 5 maanden. Het is een enorme campus maar erg gezellig. De kamer die ik kreeg toegewezen was op de 7e verdieping. Onwijs mooi uitzicht, maar wat ontbrak er? Juist! Een airco.. En dat is toch wel je beste vriend met 35 graden overdag. Ik moest dus verhuizen naar een andere kamer omdat ze te lui waren om het ding te maken (gok ik). Dus nu zit op de 6e verdieping, het uitzicht is wat minder overweldigend maar oververhit zal ik hier niet raken. Verder is het net een camping hier. Je moet naar een toilet ruimte lopen aan het eind van de gang om te douchen (met koud water brrrr) en met je wc rolletje onder de arm naar het toilet haha. Maar iedereen doet het! Hoort erbij.

To the point. Onze buddy, hij heet William, nam ons dezelfde avond meteen mee op samen wat te gaan eten. Samen met Kim, Mira (Duits meisje), Jorris (Franse jongen) en Zerreck (Koreaan) gingen we de straat op. Bij een typisch streetfood kraampje stopte we. Even was ik bang dat mijn maag hier nog niet klaar voor was maar zoals Mira zei: our first challenge! Voor 10.000 rupiah (0,65 cent) kregen we noedels, ze waren heerlijk! Na wat gezellig kletsen was het tijd om naar bed te gaan want de reis had er behoorlijk ingehakt.

’s Morgens om 09:00 stonden we klaar om naar onze Universiteit te gaan voor onze student-card! Het was wat vroeg, maar ik had lekker geslapen en het was allemaal wel prima. Daarna had onze buddy, hij heet trouwens William het idee om te “ontbijten”. Dat was natuurlijk rijst! Behoorlijk wennen om 10:00 AM maar het was goed te doen! Verder die dag heerlijk gezwommen met Kim, Merle en Mira. Het zwembad bij de campus is heel erg chill! Je ziet alleen geen Indo in het water. Ze zitten allemaal binnen bij de airco omdat het te heet is. Ik begrijp er niks van!

’s Avonds gingen we naar Central Park, een grote shopping mall. Daar heb je er trouwens duizend van hier in Jakarta! Met de taxi gingen we er heen, want ja, je doet hier echt alles per taxi vanwege de chaos. Toen we er heen reden kwamen de grote verlichte gebouwen en grote billboards me al tegemoet. Het was echt mega groot! Het was zo’n contrast met andere delen van de stad, waar de mensen op straat hangen en in halve krotjes wonen. Toen we binnen wandelde zagen we winkels die we ook in het westen hebben! Zara, Berschka, Top Shop, Pull & Bear, Starbucks etc.. Maar ook zaten er barretjes, allerlei restaurantjes en zo door. Deze avond had ik heel vreemd Chinees eten gegeten maar het was prima! Daarna kregen we een berichtje dat de rest van de international students bij een bar zaten. Die gingen wij natuurlijk even opzoeken! Er was een live-band, we dronken lekkere biertjes en we zaten met zo’n 15 mensen van over de hele wereld aan een tafel! Super gezellig!!

Woensdag stond ik pas op rond 13:00. Misschien toch een kleine jetlag! Toen ik op de first floor kwam, de plek waar we iedereen telkens meeten, werd me meteen gevraagd of ik mee ging lunchen. Of ja, voor mij dus mijn ontbijt! Weer gingen we naar een streetfood kraam. Hier kochten we twee typische Indonesische dingen. Het eerste ben ik de naam van kwijt. Het was rijst met een soort pinda saus, taugé en een heleboel specerijen! Het rook goed! Het tweede was Roedjak. Dit is een soort pittige fruit salade. Gelukkig had William de saus apart erbij gevraagd want die was echt héél spicy! Hij zei als hij het qua scherpte een cijfer tussen de 1 en de 10 moest geven het een 5 was! Dus dat beloofd nog wat.

Ondertussen was Yva ook aangekomen, het andere Nederlandse meisje die eigenlijk ook met ons mee zou vliegen! We gingen ons klaar maken en ‘s avonds met dezelfde groep (2 Australiërs, 1 Brit, 1 fransman, 5 Duitsers en wat Nederlanders naar de shopping mall. Nu waren we wel even toe aan ander eten dus aten we bij een Italiaan! In het tentje speelde weer een leuke live band en de pizza deed me goed! Indo’s houden btw echt van zingen! Dus William had het idee om met ons allemaal naar een karaoke bar te gaan. Dat is hier héél vreemd. Je huurt een aparte kamer af waar je dan met z’n allen kan gaan zingen. Wel erg geinig! Ik heb ontzettend gelachen hoe iedereen gek deed en leuke nummers zong.

Donderdag zijn we rond een uurtje of 17:00 naar Kota Tua gegaan. Het oude centrum van Jakarta (Batavia deel). Hier had ik afgesproken met Lieke, de zus van Joren! Zij was hier haar laatste dag in Jakarta na haar rondreis. Super leuk om alle verhalen te horen en de foto’s te zien! Nu weet ik al helemaal wat voor moois me nog allemaal te wachten staat. We aten in een hele leuke retro tent en het eten was weer heerlijk!

Vrijdag stond in het teken van orientation. Een dag van 08:00 – 16:00 op de Universiteit om van alles te horen over Jakarta, visums en nog veel meer. Een erg lange zit weer, zo voor het eerst na lange tijd in de college banken.

En zo vliegen de dagen! Het is even wennen hier dus aan het eten, geen keuken hebben, alle nieuwe indrukken, nieuwe mensen en de drukte. Maar na vijf dagen zit ik dan nu eindelijk te genieten van mijn bruine boterham met nutella! Het was even zoeken. Ik heb nog nooit zo genoten van mijn boterham! Tot gauw! Veel liefs uit JAKARTA.

  • 20 September 2014 - 13:16

    Anne:

    Lievie! Wat een leuk verhaal!! Je schrijft super leuk en zo te horen ben je in een heel andere wereld terecht gekomen. Heel fijn dat je al wat fijne mensen om je heen hebt verzameld en ik ben wel jaloers op de prijzen en het weer hoor haha! We moeten maar snel een skype sessie inplannen! :) Liefs!

  • 20 September 2014 - 18:49

    Dorothe :

    Hè lies, goed te lezen verhaal! Wat geweldig allemaal. Moest even denken aan aan jou met Emma achter jullie poppenwagentjes, dat dat schatteke nu in het grote Jakarta is!
    Pas goed op jezelf en dikke knuffel van ons uit Steenderen. Ik ga je volgen liefs xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Batavia

Liselotte

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 1271
Totaal aantal bezoekers 6472

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 23 Januari 2017

Stage in Kuala Lumpur

14 September 2014 - 14 Februari 2015

Minor in Jakarta

Landen bezocht: