Zoek de verschillen - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu Zoek de verschillen - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Liselotte Hooghiemstra - WaarBenJij.nu

Zoek de verschillen

Blijf op de hoogte en volg Liselotte

10 Oktober 2014 | Indonesië, Bandung

De dagen lijken aan de andere kant van de aardbol nog wel sneller te gaan dan normaal. Het is ongelofelijk! Ik moet op dit moment eventjes mijn tijdmachine erbij halen.. er is in de tussen tijd al weer zoveel gebeurd.

Ik kan jullie eerst wel eens even vertellen hoe ik het ervaar (na een kleine maand) als echte inwoner van Jakarta:

* Ik kijk niet meer op van volledige families samen op één scooter
* Verkeersregels, wat zijn dat?
* Je ziet dat de Engelse roots hier nog is achtergebleven; ze rijden met het stuur aan de rechterkant
* 3 x per dag rijst is hier de normaalste zaak van de wereld
* Je word wel zo’n 5 x per dag gewekt door een van de honderden moskeeën, ook ’s nachts
* Het is elke dag donker rond 18:00 waardoor een dag nog korter lijkt
* W.C papier kennen ze niet
* Aan gefrituurd eten ontbreekt het hier niet, alles gooien ze in die pan!
* Ik mag niet op mijn slippers naar de studie maar wel op mijn sandaaltjes
* Thee bij elke maaltijd
* Je bent voor de lokale bevolking een koningin, ze noemen je altijd “Miss”
* Iedereen wil met je op de foto en als je er aan toegeeft staat er binnen no-time een horde Indo’s om je heen
* De meeste mensen zijn ontzettend vriendelijk
* Iedereen vervoert zichzelf hier met iets wat een motor heeft
* Een miljoen op zak hebben is doodnormaal want de koers hier ligt ontzettend laag
* Alles en iedereen vermaakt zich in shopping malls
* Alle indo’s houden van zingen dus als activiteit naar een karaoke bar gaan in plaats van een kroeg is dan ook niet meer dan logisch
* Wanneer je bord leeg is in een restaurant halen ze hem meteen weg, ongeacht of de rest al klaar is of niet en dit vinden ze héél beleefd
* De verkeersmannen in Jakarta zijn onmisbaar, namelijk niks stopt voor je, ook niet bij een zebrapad
* Tussen 17:00 en 19:00 moet je niet op de weg zitten want dan kan je gerust 1,5 uur doen over 5 kilometer
* Het is altijd minimaal 30 graden
* Het leven is als westerling goedkoop hier
* Stress kennen ze niet, twee uurtje later vertrekken dan de afgesproken tijd of een docente die vergeet dat ze college moest geven, het kan allemaal!

Zo dit waren zo ongeveer wel de highlights van deze maand. Ik heb me ogen uitgekeken de afgelopen tijd hoe het er hier soms aan toe gaat. Zowel in positieve als negatieve zin. Maar alles went wel natuurlijk! We hebben ontzettend veel gezien en gedaan de afgelopen tijd.
Zo hebben we Kebun Raya (Botanische tuin) in Bogor bezocht. Hier zagen we een enorme verzameling van tropische planten en uitgestrekte gazons en lotusvijvers. Ook was er een paleis, gebouwd door de Nederlanders in de Nederlands-Indië tijd. Die dag was erg heet, dus hierna hadden we weer de trein terug gepakt naar Jakarta! Dit alles was ook een hele bijzondere gewaarwording want ze hadden aparte wagons voor mannen en voor vrouwen en hun kinderen. Dus we werden weggestuurd uit een van de wagons omdat er ook een paar jongens met ons mee waren. Uiteindelijk was er ook een combi wagon waar we gerust plaats konden nemen!
De rest van die week heb ik gewoon studie en colleges gehad. En in het weekend hadden we een Jakarta trip. We brachten een bezoekje aan Kota (het oude centrum van Jakarta). Het was georganiseerd door de campus en een beetje een suffe dag want we gingen alleen maar van museum naar museum. Het Wayang museum sprak me wel aan, hier waren honderden Wayang poppen en maskers te zien. Dit is ook iets typisch Indonesisch. Verder waren er ook grafstenen van Hollandse gouverneurs uit de begin tijd van de stad te zien, dat vond ik wel erg bijzonder!

En afgelopen weekend als klapper op de vuurpijl onze expeditie naar Kepulauan Seribu (oftewel duizend eilanden). Een stukje paradijs op 3 uur afstand met de boot vanaf Jakarta. Vrijdag ochtend om 05:00 verzamelden we in onze hal van Binus Square om te vertrekken samen met zo’n 40 andere internationals. Er stonden twee bussen op ons te wachten. En wat voor een! Er zaten geen ramen en deuren in maar het was erg lachwekkend!
Eenmaal aangekomen bij de haven kwam ons een hele vieze indringende lucht tegemoet en stonden mensen al in de vroege ochtend vis en ander voedsel te verkopen. Verder lag er schrikbarend veel afval en had ik nog niet eerder zulke krottenwijken gezien. Tot nu toe was de armoede van de stad hier toch wel het beste te zien. We hebben een tijdje op de boot staan wachten en kregen vervolgens weer de volgende schrik, “moeten we op deze boot”? Hutje mutje zaten we in een soort cabine op de grond op elkaar, samen met de lokale bevolking. Tijdens de rit heb ik maar geslapen, net als de locals, gewoon op de grond. De tijd ging hierdoor wel snel en voordat we het wisten vaarde we de palmbomen en het kraak witte strand tegemoet.
We sliepen op een klein eilandje waar wel wat lokale bevolking woonde. De buurvrouwen hadden al als lunch een hele rijsttafel voor ons klaar gemaakt. Verder was het huisje zelf niet meer dan wat matrassen en een wc die je zelf met je emmertje moet doorspoelen. Ook de douche bestond uit een emmer die je maar zelf over je heen moest kieperen. Erg primitief allemaal maar wel de moeite waard om een keer mee te maken.
Die dag gingen we Island hoppen. Van het ene mooie onbewoonde eilandje naar de andere. Zo’n verlaten stukje op de wereld, erg bijzonder. Ook hebben we uit verse kokos noten gedronken. Na deze dag hebben we lekker gerelaxed in ons huisje, we zaten met 15 man samen en dat was super gezellig!
Op dag 2 gingen we snorkelen. De wereld is onderwater evengoed een groot wonder. Ik heb alle visjes uit de Nemo film zo ongeveer wel gespot en daarbij ook blauwe zeesterren gezien, zo cool! Erg jammer dat ik dit niet heb kunnen vastleggen op camera.
Zondags vertrokken we al weer naar Jakarta. De boot was twee uur later dan gepland dus iedereen werd niet heel vrolijk van het wachten in de volle zon maar eenmaal op de boot was iedereen tevreden en stil en waren we binnen de kortste tijd weer terug aan land, realiserend hoe gaaf dit weekend wel niet was!

Maandag begon weer de vaste routine met de studie etc. En nu zit ik hier op mijn kamertje en is het al wéér vrijdag! Over 2 dagen ben ik een maand weg! De herfst begint al door te breken in Nederland heb ik gehoord en gezien op foto’s terwijl ik hier zomers gekleed en met volle airco aan dit bericht zit te schrijven. Toch wel erg grappig! Veel liefs en mijn verhaal wordt weer vervolgd!

  • 10 Oktober 2014 - 08:47

    Dorothe:

    mooi verslag! Er gaat dus een wereld voor je open, geniet ervan! Liefs van ons xx

  • 10 Oktober 2014 - 08:51

    Lisa:

    He Lispelt,

    Super leuk verhaal, volgens mij vermaak jij je prima! En ik las dat Joren ook nog eens die kant op komt in december? Dat maakt de reis helemaal compleet, of niet?

    Veel plezier nog daar en ik kijk uit naar je volgende reisverslag!

    xx Lisa

  • 10 Oktober 2014 - 09:26

    Rhodé:

    Hoi hoi!

    Goed om te horen dat je het naar je zin hebt en je ogen uitkijkt ;) Kan ook niet anders daar, haha.
    En tóch nog naar pulau Seribu! Goeie keus, goed weekend gehad dus?
    Wat betreft de borden weghalen voordat de rest is uitgegeten: dat doen ze bijna in ieder land, behalve in Nederland.. Wat dat betreft is Nederland gewoon raar ;p
    Wel goed om te horen dat je aan de drukte kunt wennen! Na verloop van tijd hoor je zelfs de moskeeën niet meer, dat scheelt!

    Veel plezier nog! xxx

  • 10 Oktober 2014 - 10:15

    Liselotte Hooghiemstra:

    Leuke berichtjes! Er gaat zeker een wereld voor me open, het is fantastisch! Joren komt inderdaad langs met Kerst, dat maakt het hele avontuur al helemaal compleet! En ik hoop dat ik ze na verloop van tijd niet meer hoor Rhode ;-) Groetjes! Xx

  • 10 Oktober 2014 - 17:15

    Papa:

    Hoi meid, heb hier zojuist je blog voorgelezen bij opa&oma. Geweldig hoe je het allemaal beleefd en verteld
    op je blog. Hopen nog veel van je verhalen te kunnen genieten!

    Liefs en groetjes van ons allemaal

    Papa& mama en opa&oma Hooghiemstra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandung

Liselotte

Actief sinds 02 Sept. 2014
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 6471

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2016 - 23 Januari 2017

Stage in Kuala Lumpur

14 September 2014 - 14 Februari 2015

Minor in Jakarta

Landen bezocht: